Skip to content
قیمت ورق اکسین خوزستان

ارزیابی کیفیت ورق فولادی به کمک روش‌های مختلف و به منظور کنترل کیفیت ویژگی‌های فیزیکی و ساختار شیمیایی ورق انجام می‌شود. بدون شک ورق فولادی از پرکاربردترین پروفیل های فلزی در ساختمان سازی، خودروسازی و صنایع گوناگون است. از این رو، ارزیابی کیفیت ورق فولادی و اطمینان از کیفیت ساخت و کارایی آن، نقش تعیین کننده ای در خرید ورق فولادی دارد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع روش های ارزیابی کیفیت ورق فولادی بپردازیم. همچنین به بهترین روش اطلاع از قیمت روز و خرید ورق فولادی با بهترین کیفیت اشاره می کنیم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تفاوت ورق آلیاژی

ورق فولادی چیست؟

ورق فولادی یک نوع مقطع فلزی است که ضخامت آن در برابر طول و عرض ناچیز است. از این رو ظاهری شبیه به ورق یا صفحه داشته و به آن ورق فولادی می گویند. ورق های فولادی قابلیت خمکاری و شکل پذیری بسیار بالایی دارند. در نتیجه انواع ورق فولادی برای ساخت تجهیزات و لوازم مختلف فوق العاده پرکاربرد است.

ارزیابی کیفیت ورق فولادی چیست؟

ارزیابی کیفیت ورق آهن سیاه ، مجموعه اقدامات و روش هایی برای تشخیص ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ورق و اطمینان از رعایت استانداردهای لازم است. با کنترل کیفیت ورق می توان نسبت به ویژگی های ظاهری و خواص شیمیایی ورق اطمینان حاصل کرد.

انواع روش های ارزیابی کنترل کیفیت ورق فولادی

برای ارزیابی کیفیت ورق های فولادی روش های مختلفی وجود دارد. در یک نگاه کلی انواع روش های ارزیابی کنترل کیفی را می‌توان در دو گروه غیر مخرب و مخرب طبقه بندی است. در روش های غیرمخرب کنترل کیفی هیچ گونه آسیبی به ورق وارد نمی شود. در حالی که در روش های مخرب به منظور بررسی خواص و ویژگی های مکانیکی ورق فولادی دچار آسیب و تخریب می شود.

چگونگی ارزیابی و تشخیص کیفیت ورق فولادی

ارزیابی و تشخیص کیفیت ورق فولادی به کمک روش های کنترل کیفی مخرب و غیرمخرب انجام می شود. برخی از این روش ها برای کلیه ورق های فولادی استفاده می شود. استفاده از برخی روش ها نیز به اهداف بررسی و فاکتورهای کلیدی بستگی دارد. به عنوان مثال برای ورق های مخزنی اطمینان از مقاومت خوردگی اهمیت دوچندانی دارد. در حالی که شاید ورق های ساختمانی چندان به این ویژگی نیاز ندارند. در ادامه، چگونگی ارزیابی و تشخیص کیفیت ورق فولادی را بررسی می کنیم.

  1. ارزیابی کیفیت ورق با بررسی چشمی

    یکی از رایج ترین روش های کنترل کیفی ورق، بازرسی و بررسی چشمی است. در این روش نیاز به ابزار خاصی نبوده و ساختار بدنه ورق از حیث وجود ترک، تاب خوردگی، پارگی و یا پیچش بررسی می شود. از آنجایی که در این روش آسیبی به ورق نمی رسد، بازرسی چشمی در رمزه روش های غیرمخرب کنترل کیفی ورق فولادی قرار می گیرد.

  2. همه چیز زیر ذره بین با آنالیز میکروسکوپی!

    امروزه استفاده از اشعه ایکس و میکروسکوب های نوری از روش های پرکاربرد برای بررسی خواص مواد است. این روش ها در بررسی ساختار و آنالیز شیمیایی ورق فولادی بسیار کمک کننده است. نتایج این بررسی ها برای ارائه عناصر موجود در ورق، ریزدانه یا درشت دانه بودن ساختار کاربرد دارد. آنالیز میکروسکوپی فازها و ساختار بلورین مواد را مشخص کرده و برای ارائه برگه آنالیز شیمیایی ورق فولادی استفاده می شود.

  3. آزمایش مغناطیسی و ارزیابی کیفیت ورق فولادی

    برخی خواص ظاهری و نواقص ورق فولادی ممکن است با چشم غیرمسلح دیده نشود. از این رو تست ذرات مغناطیسی برای بررسی ترک و درزهای زیرسطحی ورق فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ورق تحت امواج مغناطیسی قرار گرفته و با پوشش پودر آهن، نواقص و ایرادات آن مشخص می شود.

  4. آزمایش سختی ورق فولادی

    سختی و چقرمگی ورق فولادی یکی از معیارهای مهم در خواص ورق به شمار می رود. از این رو تست سختی یکی از روش های مهم برای ارزیابی کیفیت ورق فولادی محسوب می شود. در این آزمایش، ورق با عرض 3 و طول 10 سانی متر تحت فرآیند حرارت دهی، خنک سازی و کوئنج قرار می گیرد. آزمایش سختی از جمله روش های غیرمخرب ارزیابی و تشخیص کیفیت ورق فولادی است.

  5. تست کشش در صدر لیست ارزیابی کیفیت ورق فولادی

    بدون تردید، مقاومت کششی مهمترین خصوصیت در خواص مکانیکی ورق فولادی است. آزمایش کشش نیز برای بررسی و اطمینان از مقاومت و استحکام کششی ورق انجام می شود. در این روش ارزیابی کنترل کیفی ورق فولادی از دستگاه مخصوص و بارگذاری هیدرولیکی استفاده می شود. اطلاع از مقاومت تسلیم، تغییر شکل و مقاومت نهایی از مزایای تست کشش به عنوان مهمترین روش ارزیابی کیفیت ورق فولادی می باشد.

  6. کنترل کیفی ورق با آزمایش خستگی

    خستگی پدیده ای است که طی چرخه های رفت و برگشتی و به صورت متناوب در مقاطع به وجود می آید. در تست خستگی، نمونه تحت این تنش های سیلکی قرار گرفته تا دچار شکست شود. با توجه به تعداد سیکل های قابل تحمل، پتانسیل و قابلیت خستگی ورق فولادی مشخص می شود. آزمایش خستگی همچون آزمایش کشش از جمله روش های غیرمخرب برای کنترل کیفی خواص مکانیکی است.

  7. تست خوردگی و ارتباط آن با کیفیت ورق های مخزنی

    قرارگیری در معرض شرایط خوردگی یکی از چالش های مهم در ورق های فولادی به ویژه ساخت مخزن است. از این رو ورق هایی که برای این کار استفاده می شوند باید تحت تست خوردگی قرار گیرند تا از مقاومت و عدم آسیب آن ها اطمینان حاصل کرد. استفاده از یک لایه پوشش محافظ گالوانیزه راهکار خوبی برای افزایش مقاومت خوردگی است.

  8. تست ضربه و سایش

    ممکن است ورق های فولادی تحت شرایط ساییدگی و یا ضربه قرار بگیرند. در نتیجه لازم است تا ارزیابی کیفیت ورق فولادی از این حیث مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از آزمایش ضربه با آونگ چرخشی و آزمایش پین روی دیسک برای سایش ورق در کنترل کیفی ضربه و سایش استفاده می شود.

  9. ارزیابی کیفیت ورق فولادی با تست ماشین کاری

    قابلیت ماشین کاری و تغییر شکل ورق های فولادی نقش مهمی در خواص مکانیکی به ویژه ساخت قطعات صنعتی دارد. چراکه یک سطح باکیفیت و یکنواخت و داشتن قابلیت ماشین کاری از لازمه های ورق فولادی در این مورد است. قابلیت ماشین کاری فولاد AISI 1112 ، برابر با 100 درصد در نظر گرفته می شود. قابلیت ماشین کاری بالاتر با درجه بندی بالای 100 و ماشین کاری کمتر با درجه بندی زیر 100 مشخص می شود.

  10. بررسی کیفیت ساختاری ورق فولادی با آزمایش رادیوگرافی و اولتراسونیک

    در آزمایش رادیوگرافی از اشعه ایکس و گاما استفاده می شود. عبور این پرتوها از ورق فولادی می تواند در نشان دادن خلأها و نواقص ساختاری به ویژه اتصالات جوشی و ریخته گری ورق کاربردی باشد. تست اولتراسونیک نیز برای بررسی ناخالصی ها، عیوب و نواقص ورق کاربرد زیادی دارد.

خرید انواع ورق فولادی با بهترین کیفیت

فولاد جهان مهر یک مجموعه تخصصی در زمینه تهیه و فروش انواع ورق و پروفیل فولادی است. ورق S355JR نیز تنها یکی از محصولات این شرکت تجاری فعال و با سابقه است. فولاد جهان مهر با تجربه بیش از دو دهه در زمینه فروش انواع ورق آلیاژی مانند: ورق st52 , a283 , a516 gr 70 , st44 , a283 , ck45 , 17mn4 ,  ورق هاردوکس , s355j2g3 , s235jr , s275jr , St52 normalize ، نبشی، ناودانی، سپری، ورق آلیاژی، لوله سیاه درزدار، لوله مانیسمان و … فعالیت دارد.

بررسی قیمت روز ورق فولادی، تنوع در محصولات و امکان ارسال به سراسرکشور از مزایای فولاد جهان مهر است. شما عزیزان برای کسب مشاوره تخصصی خرید ورق و همچنین اطلاع از چگونگی شرایط ارسال و آخرین قیمت ورق فولادی می توانید همین حالا با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

قیمت ورق آلیاژی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *