Skip to content
قیمت روز پروفیل

اصطلاحات رایج آهن آلات مجموعه ای از عبارت ها و کلمات تخصصی است که برای بیان موضوعات و مفایهم مختلف استفاده می شود. احتمالاً شما هم هنگام خرید آهن آلات با اصطلاحات و عبارت های مختلفی مواجه شده اید. دانستن اصطلاحات رایج آهن آلات باعث می شود تا خرید هوشمندانه و آگاهانه تری داشته باشید. پس برای آشنایی با اصطلاحات رایج آهن آلات که هنگام خرید باید بدانیم، ادامه مطلب را از دست ندهید.

اصطلاحات رایج آهن آلات

در ادامه مهمترین اصلاحات رایج فولادی که برای خرید آهن آلات ممکن است با آن مواجه می شوید را بررسی می کنیم.

  • آهن خام
    آهن خام از ذوب شدن سنگ آهن به عنوان ماده اولیه برای ساخت سایر مقاطع آهنی به دست می آید. درصد بالای کربن، شکننده بودن و نداشتن قابلیت چکش خواری از ویژگی های مهم آهن خام است.
  • شمش آهن
    استفاده از آهن خام برای فرآیند پردازش و ساخت مقاطع فولادی بی دردسر نیست. از این رو ظاهر آن را با سطح مقطع ذوزنقه ای تغییر شکل می دهند. شمش آهن برای ساخت انواع پروفیل فولادی به صورت اسلب، بیلت و بلوم فرم دهی می شود.
  • اسلب یا تختال
    اسلب یا تختال یکی از زیرمجموعه های شمش و از محصولات میانی فولادی است. یعنی محصول نهایی در فرآیند ساخت نیست و برای تولید سایر مقاطع استفاده می شود. اسلب به صورت تخت و با سطح مقطع مستطیل ساخته می شود. اسلب یا تختال معمولاً برای ساخت ورق فولادی، تیرآهن، لوله و میلگرد استفاده می شود.
  • بیلت یا شمشال
    بیلت همچون اسلب از جمله فرآورده های فولادی میانی است. بیلت که با نام شمشال نیز در بازار آهن آهن آلات شناخته می شود سطح مقطع مربع و یا دایره ای دارد. استفاده برای ساخت پروفیل های فولادی نظیر مفتول و میلگرد مهمترین کاربرد بیلت است.
  • بلوم یا شمشه
    ساختار و ظاهر بلوم بی شباهت به بیلت نیست. تنها تفاوت آن ها را می توان در اندازه سطح مقطع دانست. به زبان ساده تر، بلوم یا شمشه همان بیلت است که سطح مقطع آن بیشتر از 230 سانتی متر مربع می باشد. استفاده برای ساخت انواع قوطی، ناودانی، ریل و سپر فولادی از کاربردهای بلوم است.
  • پروفیل فولادی
    پروفیل فولادی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج آهن آلات هنگام خرید است. پروفیل یک نام برای خانواده بزرگ مقاطع فولادی است. پروفیل فولادی یعنی یک مقطع ثابت که دارای طول نسبتاً زیادی است. به عنوان مثال یک شاخه میلگرد، یک پروفیل فولادی با سطح مقطع دایره ای است که در طول 6 یا 12 متری تولید می شود. در بازار آهن آلات برخی به اشتباه به قوطی فلزی، پروفیل می گویند.
  • برگ آنالیز
    برگ آنالیز یک نوع شناسنامه از مشخصات پروفیل فولادی است. برگ آنالیز معمولاً از بازرسی و کنترل کیفیت مقطع به دست می آید و توسط کارخانه یا آزمایشگاه ارائه می شود. این برگه شامل مشخصات فنی و شیمیایی مقطع فولادی می باشد.
  • قوطی
    قوطی نوعی از پروفیل های فولادی با سطح مقطع بسته به شکل مستطیل یا مربع است. امروزه از قوطی فولادی برای ساخت لوازم خانگی، سوله، بدنه سازه فلزی و ساخت تجهیزات و خودرو کاربرد دارد.
  • نبشی
    نبشی از دیگر انواع پروفیل های فولادی که دارای دو ضلع عمود برهم (بال) و با سطح مقطع L شکل است. نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی دو نوع مهم این مقطع فولادی است. اتصال قطعات فلزی به یکدیگر، ساخت خرپا و برخی سقف ها از کاربردهای اصلی نبشی به شمار می رود.
  • ناودانی
    ناودانی با ظاهر U شکل یکی از پرکاربردترین پروفیل های فولادی در ساخت ابزارآلات، چهار چوب ها، نمای ساختمان و خرپا است. ناودانی 4، ناودانی 8، ناودانی 10 و ناودانی 12 از پرکاربردترین انواع ناودانی به شمار می رود.
  • ورق
    ورق را می توان از مهمترین و پرکاربردترین انواع محصولات فولادی دانست. ضخامت این پروفیل نسبت به طول و عرض بسیار کمتر است. از این رو به آن ورق یا صفحه فولادی گفته می شود. شکل پذیری بالا و قابلیت خمکاری بسیار مناسب از ویژگی های ورق است. امروزه ورق های فولادی انواع مختلفی از جمله ورق گالوانیزه، ورق سیاه ، ورق روغنی، ورق آجدار، ورق آلیازی مانند A516, a283, st52 و …. دارد.
  • گالوانیزه
    گالوانیزاسیون یک نوع فرآیند برای پوشش مقطع فولادی از فلز روی (Zn) برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. ورق گالوانیزه و لوله گالوانیزه دو نوع پرکاربرد از محصولات گالوانیزه هستند.
  • ورق فابریک
    ورق فابریک در کارخانه تولیدکننده با عرض، طول و ضخامت مشخص برش می خوردند. سپس بسته بندی شده و با همان ابعاد و اندازه به دست مصرف کننده می رسد.
  • رول ورق
    ورق فولادی ممکن است در عرض و ضخامت مشخصی برش داده سپس رول و به صورت پیچشی بسته بندی می شوند. به چنین ورق هایی، رول ورق یا در برخی موارد کویل می گویند. رول کردن باعث می شود تا حمل و جابجایی ورق ها به صورت آسان تری انجام شود.
  • آنیل کردن
    آنیلیک فرآیندی است که طی آن سختی فلز کاهش و چقرمگی آن افزایش می یابد. پس از آنیل کردن فلز خواصی نظیر چکش خواری، ماشین کاری، رسانایی و تحمل ضربه بهبود پیدا می کند.
  • کوئنچ کردن
    کوئنچ یک نوع فرآیند برای سردسازی سریع فولاد و رساندن آن به دمای محیط است. به فرآیند کوئنچ، آبدهی هم می گویند.
  • بندیل
    بندیل یا بندل از اصطلاحات رایج آهن آلات در هنگام خرید است. مقاطع فولادی با طول زیاد معمولاً در بسته های چندتایی به فروش می رسد. به هر یک از بسته ها، باندل یا بندیل گقته می شود. وزن هر بندل با توجه به مقطع فولادی بین 2 تا 2.5 تن می باشد.
  • ظرفیت
    هر یک تریل بار را یک ظرفیت می گویند. وزن هر ظرفیت با توجه به مقطع فولادی وزن متفاوتی بین 20 تا 24 دارد.
  • سرتیفیکت و گواهی
    سرتیفیکت و گواهی سندی می باشد که در آن اطلاعات محصول تولید شده توسط کارخانه تولیدی درج شده است. توجه داشته باشید برخی مقاطع دارای سرتیفیکیت می باشند، در صورتی که نیاز به این گواهی دارید حتما قبل از خرید با فروشنده آهن آلات هماهنگ نمایید.
  • پلاک یا لیبل
    نشانی است که بر روی مقاطع فولادی درج می شود و نشان دهند شرکت سازنده آن می باشد
  • پکینگ لیست
    لیستی می باشد که معمولا شامل کالاهای خریداری شده، وزن، اسم راننده، شماره پلاک میباشد
  • هیت نامبر
    هیت نامبر همان شناسه تولید می باشد که بر روی مقطع فولادی درج می شود
  • جدول اشتال
    جدول اشتال یک جدول از مشخصات فنی مقاطع فولادی نظیر تیرآهن، نبشی و ناودانی است. در جداول اشتال مشخصاتی مثل، ابعاد، ضخامت، وزن، ممان اینرسی و …. پروفیل فولادی نوشته شده است.

دریافت مشاوره رایگان و آشنایی با اصطلاحات رایج آهن آلات

شرکت فولاد جهان مهر با بیش از چند دهه سابقه در زمینه آهن‌آلات، پروفیل و لوله فولادی، آماده ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است. شما مخاطبان‌گرامی علاوه بر امکان اطلاع از قیمت انواع مقطع فولادی نظیر قوطی، تیرآهن، ناودانی، لوله مانیسمان ، لوله سیاه درزدار، ورق فولادی و …، برای مشاوره تخصصی می‌توانید با ما در تماس باشید.

در صورتی که عبارت یا اصطلاحی در آهن آلات برایتان سوال است می توانید آن را با مشاوران ما مطرح نمایید. کارشناسان و مشاوران جهان مهر پاسخگوی پرسش های شما مخاطبان گرامی خواهند بود. مشاوران فولاد جهان مهر در کوتاه ترین زمان، به شکل تخصصی اما زبان ساده، مفاهیم را به شما آموزش خواهند داد.

خرید آهن آلات و مقاطع فولادی از فولاد جهان مهر

ما در مجموعه تخصصی فولاد جهان مهر آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان و فروش انواع آهن آلات با تضمین کیفیت و قیمت هستیم. است. تنوع بالای محصولات، همکاری با انواع برندهای داخلی و خارجی و ارسال به سراسر کشور برای مخاطبان درنظر گرفته شده‌است. فولاد جهان مهر ضمانت می کند که در تمام طول مدت پروژه با بهترین قیمت اقلام شما را تأمین نماید. همچنین می توانید از آخرین قیمت انواع آهن‌آلات مانند ورق فولادی، تیرآهن بال پهن ، لوله فولادی و میلگرد با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید آهن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *