Skip to content
ورق آجدار

ورق آجدار ( به انگلیسی Checker Plate ) در سطح خود دارای برآمدگی و فرورفتگی یا اصطلاحاً آج است. این سطح آجدار به ورق خاصیت ضدسایش و ضدلغزندگی می دهد. از این رو برای استفاده در شرایط لغزنده، مسیرهای پر رفت و آمد و شیبدار کاربرد زیادی دارد. ورق آجدار پرسی و فابریک از مهمترین انواع چکر پلیت است که شیوه ایجاد آج، وزن، مقاومت و قیمت خرید مهمترین تفاوت آن هاست.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک از جنبه های مختلف بپردازیم. به طوری که با مطالعه این بخش به خوبی با کاربردها و تمایزات این دو ورق آشنا شده و خریدی مطمئن خواهید داشت. در پایان نیز عوامل مؤثر بر قیمت و اینکه چرا قیمت چکر پلیت پرسی از فابریک ارزانتر است را بررسی می کنیم. پس اگر به دنبال خرید بهترین ورق آجدار هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار یک نوع ورق فولادی است که سطح آن برخلاف دیگر ورق ها، دارای برآمدگی و فرورفتگی است. به این برجستگی های سطحی در ورق فولادی، آج و به این نوع ورق ها، ورق آجدار یا چکر پلیت ( Checker Plate ) می گویند.

چرا از ورق آجدار استفاده کنیم؟

مهمترین ویژگی و دلیل استفاده از ورق آجدار، ایجاد ناهمواری و غیریکنواختی سطح است. این فاکتور سبب ایجاد خاصیت ضد لغزش و افزایش اصطکاک می شود. از این رو برای شرایطی که نیاز به خاصیت ضد سایش است، مثل سطوح شیبدار، پله برقی و انواع پل و پیاده رو، ایده آل است.

چکر پلیت

انواع ورق آجدار

ورق آجدار را بر اساس پارامترهای مختلفی مثل شکل آج و یا شیوه ایجاد آج می توان طبقه بندی کرد. شکل آج در چکر پلیت می تواند به صورت انواع مختلفی مثل قطره ای، الماسی، بادامی، لوزی و عدسی باشد. هر یک از این اشکال علاوه بر تغییر در ظاهر، در میزان اصطکاک و خاصیت ضد لغزش ورق مؤثر هستند.

ورق آجدار پرسی و فابریک از دیگر انواع ورق آجدار است که بر حسب شیوه ایجاد لایه برآمده طبقه بندی می شوند. در ورق آجدار پرسی، برآمدگی و فرورفتگی ها یا همان آج های ورق توسط دستگاه به شکل مستقیم بر روی ورق سیاه حک می شود. در نتیجه هر دو طرف ورق پرسی دارای برآمدگی و فرورفتگی است و فرآیند تولید ساده تری دارد. در حالی که در ورق آجدار فابریک تنها یک سمت ورق لایه آجدار دارد. این لایه به صورت جداگانه به یک سمت ورق اضافه شده و پشت ورق فابریک همچنان صاف است.

کاربرد ورق آجدار فابریک و پرسی

از مهمترین حوزه های استفاده از ورق آجدار فابریک و پرسی می توان به سطوح پر تردد که خطر لغزش و زمین خوردن وجود دارد اشاره کرد. مواردی مثل انواع سکو، پله و پیاده رو و حتی کف اتاق برخی خودرو ها نظیر اتوبوس، وانت و کامیون.
از دیگر انواع کاربرد ورق آجدار پرسی و فابریک عبارتند از:

  • انواع سطوح شیبدار، رمپ و پله برقی
  • مناسب برای مسیرهای انتقال اشیا و لوازم مثل چمدان یا چرخ دستی
  • قابلیت استفاده از ورق آجدار در ایستگاه های اتوبوس و راه آهن
  • دارای کاربرد در ساخت برخی لوازم خانگی
  • استفاده از ورق آجدار پرسی و فابریک در دکوراسیون برخی ساختممان ها
  • قبالیت کار برای ساخت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی
  • مناسب برای دیواره آسانسور، پل و فرودگاه ها

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

ورق آجدار پرسی و فابریک را از منظرهای مختلف می توان با یکدیگر مقایسه کرد. فاکتورهای ظاهری، شیوه تولید، قیمت ورق آجدار، وزن، استحکام و طول عمر در کنار زمینه کاربرد از مهمترین موارد است. ورق آجدار فابریک مقاومت، طول عمر و قیمت بالاتری نسبت به ورق پرسی دارد. از طرفی دیگر ورق آجدار پرسی از هزینه ساخت پایین، انعطاف پذیری بالاتر و وزن کمتری نسبت به ورق فابریک برخوردار است.

در ادامه به صورت کامل به این پرسش پاسخ می دهیم که تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

  • ظاهر ورق آجدار پرسی و فابریک

    ورق فابریک به دلیل ایجاد یک لایه آجدار، دارای یک سطح صاف است. اما ورق آجدار پرسی به دلیل پرس دستگاه به صورت مستقیم، برآمدگی و فرورفتگی دوطرفه دارد.

  • شیوه تولید ورق آجدار

    ورق پرسی به صورت مستقیم و با حک شدن آج توسط دستگاه تولید می شود. اما شیوه تولید ورق آجدار فابریک بر اساس ایجاد یک لایه آج به سطح رویی ورق فولادی ساخته می شود.

  • وزن ورق آجدار فابریک و پرسی

    از آن جا که به ورق فابریک یک لایه آج اضافه می شود، پس وزن ورق آجدار فابریک بیشتر از وزن ورق پرسی است.

  • مقاومت و استحکام ورق آجدار

    ورق آجدار فابریک ساختار و انسجام ورق فولادی را به خوبی حفظ کرده است. در نتیجه مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به ورق آجدار پرسی دارد.

  • انعطاف پذیری ورق پرسی و فابریک

    ورق پرسی انطعاف پذیری بیشتری نسبت به ورق فابریک دارد. از این رو به راحتی قابل شکل دهی بوده و پردازش بهتری نسبت به ورق فابریک دارد. شکل دهی ورق فابریک اغلب به ابزارهای خاصی نیاز دارد.

  • کاربرد انواع ورق آجدار

    ورق آجدار پرسی برای کارهای ظریف و سبک تر گزینه بهتر و مقرون به صرفه تری است. ورق آجدار فابریک موارد استفاده گسترده تری داشته و برای ساخت انواع کفپوش، سطوح ضدلغزیش و پروژه های سنگین کاربرد دارد.

  • طول عمر و دوام ورق آجدار فابریک و پرسی

    ورق آجدار فابریک به دلیل مقاومت بالاتر و فرآیند ساخت مجزا، طول عمر و دوام بیشتری نسبت به ورق پرسی به ویژه در شرایط سخت دارد.

  • قیمت ورق آجدار فابریک و پرسی

    ورق آجدار پرسی به دلیل هزینه ساخت پایین تر، قیمت اقتصادی تری نسبت به ورق فابریک دارد.

چرا قیمت چکر پلیت پرسی از فابریک ارزانتر است؟

همان طور که در تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی بیان شد، قیمت چکر پلیت پرسی از فابریک ارزانتر است. علت آن را می توان در 2 فاکتور اصلی خلاصه کرد.

  1. نخست آن که هزینه تولید ورق پرسی به دلیل صنعتی بودن و حضور دستگاه های پرسی، کمتر از ورق فابریک است. در حالی که ورق فابریک نیاز به تکنولوژی سطح بالاتر و دستگاه های خاص دارد.
  2. از دیگر فاکتورهای مهم و اثرگذار در قیمت ورق آجدار پرسی، وزن است. وزن ورق پرسی بیشتر از وزن ورق آجدار فابریک است. از این رو قیمت خرید پایین تری دارد.

ورق آجدار پرسی بهتر است یا ورق آجدار فابریک؟

درست است که ورق فابریک مقاومت، دوام و طول عمر بیشتری دارد، اما این دلیل نمی شود که ورق بهتری باشد. چراکه انتخاب بهترین ورق آجدار به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال خرید ورق فابریک برای کارهای سبک نه تنها مناسب نیست؛ بلکه سبب ایجاد بار مالی مضاعف می شود.

از طرفی دیگر ورق پرسی نیز محدودیت های خود را دارد. در نتیجه اینکه ورق آجدار پرسی بهتر است یا ورق آجدار فابریک باید بر اساس هدف از استفاده، نوع کاربرد و شکل ظاهری انتخاب شود. از این رو استفاده از نظر تخصصی و مشاوره کارشناسی بهترین روش برای انتخاب و خرید بهترین ورق آجدار است.

خرید ورق آجدار پرسی و فابریک

فولاد جهان مهر شرکت بازرگانی تخصصی در زمینه تهیه و فروش انواع ورق و پروفیل فولادی است. انواع میلگرد، ورق سیاه، نبشی، ناودانی، لوله سیاه، لوله بدون درز مانیسمان، ورق گالوانیزه و… بخشی از مهمترین محصولات قابل خرید در مجموعه فولاد جهان مهر عرضه می شود. ورق آجدار پرسی و فابریک نیز از محصولات پرتقاضای این مجموعه است.

سابقه بالا در زمینه همکاری با برندهای معتبر ایرانی و خارجی، تضمین کیفیت و قیمت، ارائه مشاوره رایگان و استعلام قیمت روز ورق آجدار و سایر پروفیل های فولادی از مزایای فولاد جهان مهر است. برای آگاهی از شرایط خرید، ثبت سفارش و قیمت ورق آجدار می توانید همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید ورق سیاه

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *