Skip to content
تیرآهن اصفهان

علامت اختصاری تیرآهن، حروف و عباراتی کوتاه شده برای شناخت برند سازنده تیرآهن است. به عنوان مثال علامت اختصاری تیرآهن گروه ملی صنعتی فولاد ایران (تیرآهن اهواز) INSIG و تیرآهن ذوب آهن اصفهان ESCO می باشد. نشان اختصاری تیرآهن های تولید شده در ایران روی بال تیرآهن حک می شود.

در این مطلب قصد داریم به اهمیت و مزایای علائم اختصاری و اینکه چرا باید تیرآهن ها دارای علامت اختصاری باشند، بپردازیم. در ادامه نیز با انواع علامت اختصاری تیرآهن تولید شده در ایران آشنا می شویم. در پایان قیمت تیرآهن و بهترین روش خرید آن را مورد بررسی قرار می دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن یکی از انواع پروفیل های فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی و صنایع سنگین نظیر سازه های صنعتی، دریایی، کشتی سازی و… است. تیرآهن دارای سطح مقطع I شکل و طول چند متری است. دو ضلع بالایی، بال و ضلع بلند میانی، جان تیرآهن نام دارد.

انواع تیرآهن و علائم نامگذاری آن ها

همان گونه که اشاره شد، تیرآهن ظاهر I شکل دارد و به آن تیرآهن آی شکل می گویند. حال با افزایش طول دو ضلع بالایی، تیرآهن ظاهری H شکل پیدا کرده و به آن تیرآهن هاش یا بال پهن گفته می شود. از این رو دو دسته تیرآهن آی شکل و تیرآهن هاش از انواع تیرآهن در بازار است.

تیرآهن آی شکل خود به سه دسته اصلی تیرآهن IPE، تیرآهن INP و تیرآهن I7 طبقه بندی می شود. تیرآهن هاش یا IPB نیز دارای سه دسته تیرآهن هاش سبک (IPBL)، هاش سنگین (IPB) و هاش فوق سنگین (IPBV) است. تیرآهن لانه زنبوری نیز از دیگر تیرآهن ها کاربردی است که در بدنه خود دارای سوراخ و منافذی برای عبور کابل و سیم است.

قیمت روز تیرآهن

در ادامه نگاهی تعاریف آن ها می اندازیم:

  • تیرآهن IPE پرکاربردترین و رایج ترین نوع تیرآهن به ویژه برای ساختمان سازی است. این تیرآهن ظاهر I شکل داشته و با نام تیرآهن بال نیم پهن موازی شناخته می شود. به این نوع تیرآهن، تیرآهن معمولی یا ساختمانی نیز می گویند.
  • تیرآهن INP نوع خاصی از تیرآهن I شکل است و ضخامت بال در آن ثابت نیست. هر چه از جان دورتر می شویم، ضخامت بال کم می شود. از این رو به آن تیرآهن بال باریک شیب دار نیز می گویند.
  • تیرآهن I7 از دیگر تیرآهن های پرکاربرد و پرفروش در بازار آهن آلات است. این تیرآهن با نام تیرآهن بال نیم پهن موازی نیمه سبک شناخته می شود. استحکام بالا و وزن سبک از مزایای خوب تیرآهن I7 است.
  • تیرآهن IPBL یا HEA تیرآهن بال پهن سبک یا هاش سبک (ظاهری H شکل) است. قابلیت جوشکاری خوبی داشته و سرعت اجرا و نصب بسیار مناسبی دارد.
  • تیرآهن IPB یا HEB رایج ترین و پرکاربردترین نوع تیرآهن هاش است. این تیرآهن که با نام بال پهن موازی وزن متوسط شناخته می شود. مقاومت فشاری، خمشی و برشی فوق العاده بالایی داشته و کاربرد زیادی در ساختمان های صنعتی، سازه های دریایی، کشتی سازی و… دارد.
  • تیرآهن IPBV یا HEM تیرآهن هاش فوق سنگین است. این تیرآهن معمولاً در شرایط خیلی خاص و پروژه های کلان و بزرگ مقیاس استفاده می شود.
  • تیرآهن CPE نیز با نام تیرآهن لانه زنبوری مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد. سبک سازی ساختمان، کاهش بار مرده و منعطف کردن سازه از مزایای آن است. وجود فضاهای خالی مهمترین ویژگی تیرآهن لانه زنبوری است. این ویژگی امکان عبور لوله ها و تأسیسات از تیرآهن را فراهم می کند.

برای مشاهده تفاوت تیرآهن هاش ipb و تیرآهن معمولی ipe » اینجا کلیک کنید «

علامت اختصاری تیرآهن چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که علامت اختصاری تیرآهن یعنی چه؟ همان گونه که می دانید در بسیاری از زمینه ها و رشته های عمومی و تخصصی برای کوتاه کردن عبارات از مختصر کردن آن ها استفاده می کنند. این کار ضمن کوتاه شدن عبارات طولانی، سبب آگاهی و اطلاع مخاطب در کوتاه ترین زمان می شود. از این رو علامت اختصاری تیرآهن تولید شده در ایران، کوتاه شده نشان و برند تولید کننده است.

مزایای علامت اختصاری تیرآهن

وجود علامت اختصاری بر روی انواع تیرآهن تولید شده در ایران مزایای متعددی دارد. نخست آن که علامت اختصاری حک شده، مهر تأییدی بر کیفیت و اورجینال بودن محصول است. برای اطمینان از اصالت باید دقت کرد که تیرآهن دارای علامت اختصاری برند سازنده باشد. این ویژگی احتمال خرید تیرآهن تقلبی و بی کیفیت را کاهش می دهد.

از جنبه دیگر، علامت اختصاری نشان می دهد که تیرآهن تولید شده، محصول کدام کارخانه ایرانی است. یا اینکه تیرآهن موردنظر وارداتی بوده و از کارخانه های خارجی است. در نتیجه نشان و گواهی بر مبدأ تولیدکننده تیرآهن است.
اطلاع از قیمت تیرآهن از دیگر مزایای علامت اختصاری تیرآهن است. بدون شک با اطلاع از برند سازنده و مشخصات تیرآهن می توان از قیمت حدودی آن آگاه شد.

علامت اختصاری تیرآهن تولید شده در ایران

انواع تیرآهن تولید شده در ایران بسته به کارخانه سازنده دارای علائم اختصاری منحصر به فردی هستند. علامت اختصاری معمولاً کوتاه شده نام کارخانه بوده و بر روی بدنه ( معمولاً بال تیرآهن ) حک می شود. مهمترین علامت اختصاری تیرآهن تولید شده در ایران عبارتند از:

  • علامت اختصاری تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان : ESCO
  • علامت اختصاری تیرآهن کارخانه تیرآهن فولاد ناب تبریز : FNT
  • علامت اختصاری تیرآهن گروه ملی صنعتی فولاد ایران ( تیرآهن اهواز ) : INSIG
  • علامت اختصاری تیرآهن مجتمع جهان فولاد غرب : JFCO
  • علامت اختصاری تیرآهن مجتمع سیما فولاد جهان : JFC
  • علامت اختصاری تیرآهن مجتمع پروفیل صنعت ماهان : PSM
  • علامت اختصاری تیرآهن کرمانشاه – جهان فولاد غرب : SFJ
  • علامت اختصاری تیرآهن فایکو – کارخانه فولاد البرز ایرانیان : FICO
  • علامت اختصاری تیرآهن مجتمع فولاد صنعت بناب ( شاهین بناب ) : BS
  • علامت اختصاری تیرآهن مجتمع فولاد ظفر بناب : ZAFAR یا ZF
  • علامت اختصاری تیرآهن کارخانه تیرآهن فولاد یزد (احرامیان) : YRM

چند نکته کلیدی درباره علامت اختصاری تیرآهن تولید شده در ایران

برخی شرکت ها در کنار حک علامت اختصاری تیرآهن، نشانه ای در خصوص سایز تیرآهن نیز حک می کنند. به عنوان نمونه YRM 18 یعنی تیرآهن تولید شده در کارخانه تیرآهن فولاد یزد و در سایز 18 تولید شده است. سایز تیرآهن نیز بیانگر اندازه جان تیرآهن بر حسب سانتی متر می باشد.

نکته مهم دیگر آن است که کارخانه های سازنده، علامت اختصاری را بر روی بدنه تیرآهن حک می کنند. در واقع برای تشخیص اصالت باید به این نکته توجه کرد که علائم اختصاری نوشته شده با کاغذ، اسپری رنگی و … ارزش چندانی ندارد. بلکه علامت اختصاری تیرآهن باید حک فابریک کارخانه بوده و غیرقابل پاک کردن باشد.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت جهانی فلزات به ویژه آهن در کنار نرخ ارز و دلار با توجه به صادراتی بودن فولاد، از فاکتورهای مؤثر بر قیمت تیرآهن است. میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل و بارگیری درکنار برند تولیدکننده تیرآهن از دیگر پارامترهای کلیدی در قیمت است.

با افزایش سایز و وزن، قیمت تیرآهن افزایش می یابد. به عنوان مثال قیمت تیرآهن 18 اصفهان به دلیل وزن بیشتر، بالاتر از قیمت تیرآهن 16 اصفهان است. نیز از جمله مواردی است که قیمت خرید تیرآهن را تحت تأثیر قرار می دهد.
برای مشاهده قیمت روز انواع تیرآهن از جمله می‌توانید همین الان با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

بهترین روش خرید تیرآهن

برای خرید تیرآهن روش های مختلفی از جمله خرید مستقیم از کارخانه، خرید از بازار آهن آلات و خرید از شرکت های تجاری بازرگانی وجود دارد.
خرید از نمایندگی و کارخانه تیرآهن معمولاً در روزها و زمان مشخصی انجام می شود. ضمن آن که خرید تیرآهن غالباً باید در تناژ بالا باشد.
خرید از بازار آهن آلات امکان بررسی و مقایسه محصولات از نزدیک را فراهم می کند. اما نیاز به مراجعه حضوری داشته و دارای محدودیت در زمان ثبت سفارش و تناژ خرید است.
از طرفی خرید از شرکت های تجاری محدودیت در زمان، مکان و حجم سفارش تیرآهن ندارد. ضمن آن که به دلیل همکاری مستقیم با کارخانه‌ها، بهترین قیمت را برای شما به ارمغان می‌آورد. بنابراین استفاده از خدمات شرکت های تجاری و بازرگانی را می توان بهترین روش خرید تیرآهن دانست.

خرید تیرآهن با بهترین قیمت از فولاد جهان مهر

شرکت فولاد جهان مهر با بیش از چند دهه تجربه در زمینه فروش انواع آهن آلات فعالیت دارد. همکاری با انواع شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن، تنوع بالا و ارسال به سراسر کشور از مزایای ارزشمند فولاد جهان مهر است.
چنانچه قصد خرید تیرآهن دارید، توصیه می‌کنیم مشاوره تخصصی با کارشناسان فولاد جهان مهر را از دست ندهید. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین تیرآهن، آگاهی از آخرین قیمت تیرآهن و شرایط ثبت سفارش همین حالا با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

قیمت روز تیرآهن

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *