Skip to content
ورق اکسین

زنگ زدگی و بروز لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ از مهمترین نشانه های آسیب ورق آهن سیاه است. این امر به دلایل مختلف از جمله تماس با رطوبت، مواد خورنده، آلاینده ها و مواد اسیدی به وجود می آید. بروز چنین شرایط و نشانه هایی، کیفیت ورق فولادی و به دنبال آن ایمنی و عملکرد ورق را کاهش می‌دهد.

امروزه ورق آهن سیاه به عنوان پرفروش ترین نوع ورق های فولادی، کاربرد زیادی در ساختمان سازی، تأسیسات و صنایع دارد. بنابراین شناخت عوامل مخرب که می تواند سبب کاهش مقاومت و کارایی ورق شود، اهمیت زیادی دارد. از این رو در این مطلب به بررسی عوامل و راهکارهای رفع زنگ زدگی و لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی سطح ورق آهن می پردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

علت ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی سطح ورق آهن سیاه چیست؟

زنگ زدگی (به انگلیسی Corrosion ) را می توان بزرگترین دشمن ورق های فولادی از جمله انواع ورق آهن سیاه دانست. پدیده زنگ زدگی یا اکسیداسیون با علامت های مختلفی خود را نشان می دهد. بروز لکه های ، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی سطح ورق آهن سیاه از مهمترین آن هاست. از این رو علت اصلی ایجاد چنین مواردی بر روی سطح ورق مربوط به زنگ زدگی می باشد.

زنگ زدگی چگونه باعث تغییر رنگ سطح ورق فولادی می شود؟

پدیده زنگ زدگی یا اکسیداسیون به دلایل مختلفی ایجاد می شود. اما فلسفه اصلی آن واکنش شیمیایی و یا الکتروشیمیایی آهن با برخی شرایط محیطی از جمله رطوبت است. در واقع برخی فعل و انفعالات شیمیایی باعث بروز زنگ زدگی و از هم پاشیده شدن ساختار فلزی می شود. نتیجه این واکنش ها خود را با نشانه هایی نظیر لکه ها و لایه های رنگی زرد، قرمز و یا سیاه نشان می دهد.

چرا ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی ورق آهن سیاه نگران کننده دارد؟

ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی ورق آهن سیاه نشانه ای از آسیب و نقص است. هرچه عمق و میزان تغییر رنگ بیشتر باشد، درجه تخریب ورق و آسیب های آن نیز بیشتر خواهد بود. این تغییر رنگ ها نشانه ای زنگ زدگی، کاهش ضخامت ورق و به دنبال آن کاهش کیفیت، استحکام و مقاومت سازه است. در نتیجه عدم توجه به این نشانه ها، بسته به میزان زنگ زدگی و اهمیت عضو سازه ای، می تواند خسارت های جانی و مالی مختلفی به همراه داشته باشد.

ورق اکسین

بررسی عوامل زنگ زدگی و ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ ورق سیاه

عوامل و شرایط محیطی مختلفی دست به دست هم می دهند تا با ایجاد فرآیند اکسیداسیون باعث زنگ زدگی ورق فولادی شود. بروز رطوبت و تماس مستقیم آب با آهن از مهمترین عوامل زنگ زدگی ورق آهن سیاه است. در کنار آن حضور مواد خورنده شیمیایی نظیر مواد اسیدی از دیگر عوامل مهم است.

تماس مستقیم با آب دریا که دارای املاح مختلفی است از دیگر عوامل اکسیداسیون و ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ ورق می باشد. سازه های ساحلی، بنادر و کشتی از پتانسیل بالایی برای زنگ زدگی برخوردار بوده و باید راهکارهای پیشگیرانه زنگ زدگی اتخاذ شود.

همچنین آلاینده های محیطی نیز می تواند سبب زنگ زدگی ورق شود. از این رو سکوهای استخراج نفت، گاز، واحدهای صنعتی، نیروگاه ها و واحدهای صنعتی در معرض خوردگی و به تبع آن زنگ زدگی قرار دارند.

انواع زنگ زدگی ورق آهن سیاه

زنگ زدگی ورق های فولادی بسته به میزان عوامل اکسیداسیون و همچنین نحوه بروز لایه های زنگ زده به انواع مختلفی تقسیم می شود. از جمله آن ها می توان به زنگ زدگی یکنواخت، حفره ای، سایشی، گالوانیک، و شیاری اشاره کرد.

  • زنگ زدگی یکنواخت و بروز لایه زرد و قرمز رنگ
    زنگ زدگی یکنواخت رایج ترین نوع اکسیداسیون و ایجاد لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی سطح ورق آهن است. قرارگیری در مجاورت رطوبت و واکنش با اکسیژن متداول ترین دلیل زنگ زدگی یکنواخت یا کلی ورق آهن سیاه است.
  • زنگ زدگی حفره ای ورق آهن سیاه
    در زنگ زدگی حفره ای، موضع خاصی از ورق دچار اکسیداسیون می شود. تشخیص این امر نیاز به بررسی دقیق داشته و به دلیل تضعیف یک ناحیه از ورق، خطر و آسیب بیشتری به دنبال دارد. در نتیجه تشخیص به موقع و جلوگیری از بروز آن اهمیت فوق العاده ای دارد.
  • زنگ زدگی سایشی و دلایل آن
    زنگ زدگی سایشی به دلیل تماس و ساییدگی بین دو سطه فلزی رخ می دهد. در این حالت، تکان خوردن به ویژه ارتعاش و لرزش مداوم و فشرده دو سطح اصلی ترین دلیل زنگ زدگی است. زنگ زدگی سایشی اغلب در ورق های ماشین کاری شده و قطعات متصل شده به هم که دچار ارتعاش می شوند، به وجود می آید.
  • زنگ زدگی گالوانیک
    زنگ زدگی گالوانیک با واکنش الکتروشیمیایی بیت دو فلز غیر هم جنس اتفاق می افتد. این نوع زنگ زدگی کم کم رخ داده و رشد آهسته تری دارد. در محل اتصال دو فلز غیر هم جنس می توان زنگ زدگی گالوانیک را مشاهده کرد.
  • زنگ زدگی شیاری و تغییر رنگ سطح ورق آهن سیاه
    زنگ زدگی شیاری به صورت ترک و شیارهای ریز خود را نشان می دهد. این شیارها ممکن است در سطوح بین دو فلز هم جنس یا غیر هم جنس باشد. وجود مایعات در ترک و شیارهای روی سطح بسته مهمترین عامل بروز زنگ زدگی شیاری و لایه زرد، قرمز و یا سیاه رنگ است.

روش های رفع زنگ زدگی ورق آهن سیاه

انتخاب روش های رفع زنگ زدگی ورق آهن سیاه وابستگی زیادی به زمان تشخیص و میزان زنگی زدگی دارد. در صورتی که این امر به سرعت تشخیص داده شود، سند بلاست راهکار خوبی برای رفع آن است. در این روش فشار هوا، لایه زنگ زده زرد، قرمز و یا سیاه رنگ بر روی سطح ورق آهن سیاه را از بین می برد. واترجت، لیزر زنگ آهن، الکترولیز و اسیدشویی نیز از دیگر راهکارهای مناسب برای از بین بردن زنگ زدگی است.

یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از زنگ زدگی، اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از ورق گالوانیزه است. در صورتی که از ورق فولادی در محیط مستعد زنگ زدگی و اکسیداسیون استفاده می کنید، حتماً از ورق های دارای پوشش ضد زنگ از جمله ورق گالوانیزه استفاده نمایید.

خرید ورق آهن سیاه با بهترین کیفیت و قیمت

فولاد جهان مهر با بیش از چند دهه فعالیت در زمینه تهیه و فروش آهن آلات، آماده ارائه انواع خدمات در زمینه خرید ورق آهن سیاه است. این مجموعه تخصصی امکان بررسی و خرید طیف وسیعی از مقاطع فولادی نظیر انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه و روغنی تا لوله مانیسمان، لوله سیاه درزدار، قوطی و پروفیل، ناودانی، نبشی، میلگرد و … را فراهم کرده است.

مشاوره تخصصی رایگان، امکان ارسال به سراسر کشور و تنوع بالای محصولات از مزایای فولاد جهان مهر است. همکاری با برندهای مختلف ایرانی معتبر نظیر ورق فولاد مبارکه اصفهان ،  کاویان و اکسین اهواز از دیگر مزایای خرید این مجموعه است. شما عزیزان برای دریافت مشاوره تخصصی و همچنین می توانید از آخرین قیمت انواع آهن‌آلات مانند ورق فولادی، تیرآهن بال پهن ، لوله فولادی و میلگرد با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید.

خرید آهن

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *